Træning

Træningsmetoder jeg har anvendt og andet.
 
1. Intergrated Listning, børneergoterapeut Ingrid Hallas-møller, træning i eget hjem optil 3-5 gange ugentlig. Og er du autistisk forældre,  så kan du føle dig tryg. Ingrid møder dig i øjenhøjde. Kan varmt anbefales!! 
 
2. Alkalær - læsemetode ( fagligt kunne hun ikke følge med, da hun startede i skole pga. hendes kognitve udfordringer).
 
3. Privat talepædagog - Audiologisk afd. udelukkes af hørelidelsen ADP, vigtigt!!! Også for autistiske børn. Havde en del problemer med, at overbevise personalet i børnehaven at jeg oplevede min datter måske ikke helt fulgte den sprogelig udvikling. men de affejede det og sagde hun vil indhente det... Hun var ikke det eneste barn i den børnehave, hvor der optrådte sprogvanskeligheder og det ikke blev fulgt op på. Idag har børnehaven fået indført faste sprogscreeningtest. Vigtigt at komme igang med hjælp til sprogvanskeligheder så hurtigt som muligt. Min datter havde vanskeligheder af semantisk karakter.
 
4. Rideterapi, min datter synes det var kedeligt i længden. Der var ikke nok gang i hesten...:)
 
5. Svømning, går fast en gang ugentlig - og har gjort det siden hun var fire år.
 
6. Spejder - styrker det sociale gennem aktiviteter. Min datter elsker det:)
 
7. Forsøgte med dans, da hun var 7 år, men det var ikke noget for hende. Som hun sagde til mig. Jeg elsker at danse, men det er fri dans, mor!
 
8. Forsøgte en enkelt gang med play projekt  i Roskilde hos "en professionel"... Hun har arbejdet 25 år med autisme fjordskolen. Min datter var i nivaeu 5- 6, det bedste. Og hun kunne ikke se det autistiske i min datter. Hun lavede lige en vurdering efter hun havde sidde i selskab med min datter i fem minutter. Ikke underligt, at mange i deres barndom går under radaren...Derudover så talte hun hen over hovedet på min datter, om hendes udfordringer. Barnet sidder i samme lokale, imens hun udspørg om barnets udfordringer... Jeg forsøgte at sætte grænse omkring mit barn, men det overhørte hun... Hanne har et problem med, at være i øjenhøjde med autistiske voksen mennesker. Kan ikke anbefalde hende, men teknikken kan. Min datter kan lege med dukker, det har jeg aldrig kunne. Jeg har altid sat dem på en række. Det var det sjove for mig. Jeg er heller ikke god til det idag. Det er min datters far til gengæld:) Men jeg kan godt lege fantasilege, hvor vi leger f.eks. drager: og sørøver m.m..) Men i alt det der var med mit barn og omgivelserne, havde jeg ikke overskuddet til sidst. men så tog vi væk til Rhodos i 14 dage, bare min datter og jeg. Og så kom det igen... Jeg trængte til, at blive ladet op.
 
9. Kommunikation: Jeg har arbejdet med kommunikation i mange år med folk, der har kognitiv funktionsnedsættelse. Og den tilgang har jeg anvendt til min datter. Jeg bruger meget mimik, gerne overdrevet sætter ord på det jeg udtrykker med kroppen. Jeg selv har tillært mig gennem livet, at kommunikere med brug af et spejl. Jeg øvede mig i min fremtoning, ansigtmimik m.m. foran et spejl. Jeg selv har været meget mimikfattig som barn og ung. Og har haft svært ved, at udtrykke mig verbalt. Jeg har brugt tid på, at lære hende ord på de følelser hun mærker. Herhjemme snakker vi meget om følelser og tanker på min datters præmisser. Men også reakstionsmønstre på følelser og situationer. Tingene vi snakker om visualiseres i billeder.
 
10. Øjenkontakt, min datter havde problemer med øjenkontakt, hvilket skyldtes koordination og koncentration. Det er blevet meget bedre. Min datter har ikke haft eller har angst ved øjenkontakt. Hvis hun havde haft det, og det gælder for andre børn også, så skal deres grænse respekteres!. Det vil være overgreb mod barnet ikke, at respektere denne grænse!
 
11. Vi spiser sundt ( i de perioder hvor min datter ikke er i nærheden, så har jeg en tendens til de usunde kulhydrater) Der er plads til fredagsslik og sodavand. Men min datter og jeg sammen spiser primært efter sundhedsstyrelsens kostråd. Og seriøst vedr. glutenfri kost så har du et helt land, italien der igennem mange århundrede har spist gluten, og at de er langt fra alle autistiske, ADHD med mere... Ninka kost til hendes børn før hun fik fokus på kosten, var lang fra sund. Sodavand, pomfritter  og pizza mere i den sti i hverdagen... Ninkas kost til sine børn trængte gevaldigt til en forbedring. Den kunne med andre ord kun blive til det bedre.
 
12. Start først træning med mål på det sansemotoriske og arbejde derefter videre med koncentrationen og opmærksomheden. Det er det sansemotoriske, der udgør den vigtigste del af fundamentet.
 
Og allervigtigst!! Og den tilgang har jeg selv skulle arbejde med,  i min egen accept af mig selv som autistisk. Jeg omfavnede langt fra "min diagnose", da jeg fik den. Min datter har en autistisk hjerne og ikke en neurotypisk. Hun skal ikke laves om til et menneske med neurotypisk hjerne. Men skal styrkes og støttes i det skønne menneske hun er. Hun har haft og har ressourcer, hvor der har været mulighed for at støtte op om. Ressourcer, der gør, at hun kan fungere i en almindelig skole (friskole) med lige vilkår med andre børn. Skal understreges, at det er en lille friskole, hvor man tager hensyn til Olivia. Man tager hensyn til, at hun er visualtænkende og sentativ. Byens kommuneskole er jeg ikke sikker på, havde været en god ide. Der er mange af friskolens elever, der kommer fra kommuneskolen fordi, at de mistrives.
Og er blomsteret op på skolen. Jeg har trænet med hende meget i det sociale men har også i nogle tilfælde trådt et skridt tilbage. Min datter strukturerer legen med de andre børn. Hun er blevet meget bedre til det gensidigt, meget bedre, men hun er også autistisk, og har en anden tilgang i det sociale. Og det skal der være plads til.